Återkalla erkännande strafföreläggande

Hej jag blev tagen av väktare för en stöld på 86 kronor JÄTTE DUMT AV MIG SUPER DUMT OCH JAG ÅNGRAR DET. Väktaren bad mig följa med tillbaka till affären och lämna tillbaka dem två sakerna jag tog. Sen bad han mig vänta på polisen som bara skulle bekräfta mitt id och sen skulle det va klart. Polisen däremot tog det så långt att jag skulle få böter på det och en prick i registret. Jag erkände allt för att jag 1 skämdes och 2 ville hem så snabbt som möjligt. Men nu ångrar jag starkt att jag sa ja . Sure jag gjorde fel men känns lite väl att få en prick i registret i 5år för 86kr. Kan jag ångra mitt erkännade ? Hur gör jag då? För tvekar att en åklagare kommer orka bry sig om 86kr i jämförelse med att om hen får ett erkännande och direkt kan skicka böter. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan du ångra ditt erkännande?

 Regler kring hur ett erkännande ska behandlas regleras i rättegångsbalken (RB). Eftersom sakens värde understiger 1250 kr är det att anse som en ringa stöld NJA 2019 s. 951. Gällande sådana typer av lättare brottslighet så räcker det med att personen erkänner, det krävs således ingen förundersökning. Med andra ord meddelar åklagaren ett strafföreläggande. Det har samma verkan som en dom och det syns även i belastningsregistret 48 kap. 3 § andra stycket RB

Du skriver däremot att du vill återkalla ditt erkännande. Detta har du rätt till men att du tidigare erkänt kommer ha ett bevisvärde, vilket innebär vid en eventuell kommande rättegång kommer domstolen ta hänsyn till att du tidigare erkänt brottet (35 kap. 3 § 2 st RB).

Kommer åklagaren väcka åtal?

Påståendet att åklagaren kommer se mellan fingrarna enbart på grund av sakens värde är inte korrekt. Detta eftersom åklagare har en åtalsplikt, d.v.s. de är skyldiga att väcka åtal när de anser att de finns tillräckliga bevis oavsett sakens värde.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Melina PapadopoulosRådgivare