FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/01/2021

Återkalla bankfullmakt

Hej. Det finns en fullmakt hos banken att min f.d make får teckna mina bankkonton. Nu vill jag återkalla den fullmakten, men banken säger att det är han som måste göra det. Stämmer det? Jag har påmint honom flera gånger, men fullmakten är fortfarande inte återkallad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår inte riktigt varför din f.d make ska återkalla en fullmakt som du gett till honom. Kan det möjligen vara så att banken missförstått dig på något sätt? Det är nämligen så att det är den personen som ger fullmakten till någon som kan återkalla den. Med andra, eftersom du har gett din f.d. make en fullmakt är det endast du som kan återkalla den. Fullmakten återkallas då genast när tredje man ( i detta fall banken) blir meddelad om återkallelsen från fullmaktsgivaren. Detta framgår av 13 § och 16 § avtalslagen.

Förmodligen har banktjänstemannen missförstått dig eller inte haft kunskap på området. Mitt råd är att du meddelar banken igen om att du vill återkalla fullmakten genast. Tips är att spela in det samtalet eller återkalla fullmakten skriftligen- i bevissyfte. Om det skulle vara så att din f.d. make fortsätter teckna dina bankkonton trots att du bett banken ta bort fullmakten, kan banken nämligen bli skadeståndsskyldig till dig.

Skulle det ändå vara några problem ska du vända dig till kontorschefen, som bör kunna lagen.

Har du några fler frågor är du välkommen att ställa dessa!

Önskar dig annars en trevlig helg!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare