FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/04/2018

Återfall i brott för helt olika brott som skedde för länge sen?

Hejsan. har en liten fråga.

Har levt ett ganska stökigt liv i mina dar. men nu förra året så bliv jag tagen för att haft kniv på mig utan att jag märkte på det och vilket jag erkänt med. sen blev jag misstänkt för inbrott alternativt inbrottsförsök. tittar man på mina bakgrund så handlar det mesta om våldsbrott eller grova rattfylleri brott. knivbrott blev jag dömd för senast 200-2001 om jag inte minns fel. har även blivit dömd till genomgå frivårdens program. alltid skött mig på anstalter och även frivården. min fråga är då. kan åklageren döma mig som återfall i brott då jag aldrig är dömd för inbrott eller inbrottsförsök. ska nämligen upp i hovrätten nästa vecka för anser att bevisningen mot mig finns inte tillräckliga. polisen som vittna mot mig sa att jag hade så kallade bushandskar vilket inte finns med i förundersökningen. har kanske inte gett er så mycket information som ni kanske behöver, men tacksam för ett svar om det går. vet sam sagt innan att man kan inte bli dömd som återfalls förbrytare om man inte e dömd för det aktuella brottet som nu. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Återfall i brott kan bli aktuellt på olika sätt i straffbestämningen av ett brott.

Det kan antingen spela roll i valet av påföljd, återfall kan leda till att den tilltalade döms till fängelse istället för villkorlig dom t.ex. (30 kap. 4 § andra stycket, brottsbalk). Om man använder återfall som ett argument här för att döma till fängelse så får man inte sen beakta återfall i brott när domstolen bestämmer hur långt straffet ska vara (eller hur många dagsböter som ska betalas).

Om det däremot inte påverkar bedömningen av vilken sorts straff det ska dömas till så kan återfall i brott göra att domstolen dömer till ett strängare straff när de bestämmer hur hårt straffet ska vara (29 kap. 4 § brottsbalk). Man skiljer alltså på att i första hand bestämma vad för sorts straff som ska dömas och sen hur hårt straffet ska vara och men får inte beakta återfallet mer än en gång.

Man beaktar inte all tidigare brottslighet på detta sätt. Det finns ett antal kriterier som avgör om det ska tas med i beräkningen.

1. Omfattningen på den tidigare brottsligheten. 2. Tiden som förflutit sen den tidigare brottsligheten. 3. Om brottsligheten är likartad.

Det som främst blir aktuellt i detta fallet är tidsaspekten och att brottsligheten inte kan sägas vara likartad. När det gäller tiden så brukar ett riktmärke vara för att domstolarna ska beakta tidigare brott så ska de ha skett inom tre eller fyra år från det nu aktuella brottet.

Dessutom så verkar de tidigare brotten i ditt fall inte vara likartade det som du nu står åtalad för och därför är min tolkning att detta inte ska påverka vilket straff du får.

Slutsatsen är alltså att enligt min tolkning ska inte återfall i brott vara med i bedömningen av påföljden du riskerar i din nuvarande process på något sätt under förutsättningen att de tidigare brotten skedde för mer än fyra år sedan och dessutom var av annat slag än det som är aktuellt nu.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare