Återbetalningsskyldighet av pengar från en vän?

Hej

En av mina kompis hade hjälpt mig med 15000 sek när jag hade ont om pengar. Vi hade inte signerat någon avtal for återbetalning. Han pressade mig for att betala den så snart som möjligt men tyvärr har jag inte råd just nu. Han sen skickade en betalningsföreläggande till Kronofogden som jag sa nej till och nu har den lämnat över till domstolen. Min fråga är har en rätt till återbetalning om vi har ingen juridisk avtal som jag har skrivit på eller muntligt avtal. Tack.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska bli återbetalningsskyldig krävs det att ni ingått något slags avtal. Det är dock möjligt att ett avtal anses ingånget om ni beter er som om ni har en överenskommelse. Det sistnämnda kallas konkludent handlande och regleras inte i lag. Lagen som reglerar muntliga och skriftliga avtal är avtalslagen.

Om din kompis pengar var en ren gåva och syftet var att du skulle få dessa pengar ska du inte bli återbetalningsskyldig. Situationen beror sammantaget på vad ni sagt, gjort och kommit överens om och vad som kan bevisas i domstolen.

Om ni har sagt att du någon gång ska betala tillbaka pengarna och att det därmed är ett slags lån är du återbetalningsskyldig och ni har därmed slutit ett muntligt avtal.

Om ni inte sagt något uttryckligen om återbetalning men att detta kanske var underförstått, alltså att din kompis tog för givet att ni båda vad med på det, kan ett avtal ändå vara slutet. Om detta är fallet och ni sedan agerar som om du har en skuld till din kompis kan ett avtal anses ha kommit till stånd genom konkludent handlande.
Men även om ni inte faktiskt ingått ett lånavtal kanske din kompis påstår detta i rätten och lägger fram bevis som får det att se ut som ett avtal förelegat. Det kanske finns sms-konversationer er emellan där din kompis ber dig betala tillbaka pengarna som du fått låna. Om du svarar att du inte kan betala tillbaka just nu eller liknande, kanske rätten anser att det talar för att det finns en överenskommelse mellan er.

Det går inte redan nu att säga vad rätten kommer att ta för ställning, det beror på vad för bevis som läggs fram. Om det finns skriftliga diskussioner mellan er om en skuld och det verkar som du accepterar skulden, men bara anger att du inte kan betala, så talar det för att det var ett lån du fick och inte en gåva av din kompis. Om det inte finns några skriftliga bevis alls blir det en svårare bedömning för rätten och då kanske inte de kan godkänna din kompis krav. Kanske finns det vittnen som vet något om lånet/gåvan som ni kan åberopa som bevis i domstolen. Det är i vilket fall din kompis som ska bevisa att ni kommit överens om att det var ett lån och inte en gåva, om denne inte kan lägga fram tillräcklig bevisning kan inte rätten döma till dennes fördel. Jag kan råda dig till att samla ihop bevisning som talar för att det var en gåva, alla bevis kan vara relevanta.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare