FrågaKÖPRÄTTÖvrigt06/06/2022

Återbetalningsskyldig om jag köpt varor med felaktig rabattkod?

Hej. Jag fick en rabattkod av en vän där det gav 90% rabatt på en vara som kostade 9500kr. Jag beställde några av dessa varor då det var så stor rabatt. Är detta olagligt och vad är det som skulle kunna hända för mig i detta läge? Jag har beställt med faktura och varorna beräknas komma in i lager om några dagar och därefter skickas till mig från deras webbshop. Vad är det troligaste scenariet här. Kan jag bli återbetalningsskyldig då jag utnyttjade denna rabattkod som mest troligt är felaktig från företaget?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kommer med största sannolikhet inte att bli återbetalningsskyldig. Om företaget har godkänt köpet kan de inte kräva att varorna ska gå åter. Det är emellertid inte orimligt att det finns ett villkor i köpeavtalet som anger att företaget har rätt att neka köpet under vissa förutsättningar. Det innebär att företaget skulle kunna avbryta ordern innan varorna har hunnit skickas från dem.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Marika HåkanssonRådgivare