Återbetalning vid avbruten kurs

ex.

En person går en kurs som är en heldag därefter ska man skicka in ett arbete samt göra ett teoriprov inom8 veckor för att få certifikat

Personen avlider 7 veckor efter kurs.

3 år senare hör modern av sig och vill ha återbetalningskrav. Med anledning att dottern inte slutfört sin kurs eftersom hon inte fått certifikat.

Men kursen genomfördes efter kursdagen (1 dag) det är långt ifrån att alla som genomgått kurs får ett certifikat.

Företaget var enskild frima som lades ner och inte är aktiv.

har modern rätt till återbetalning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått dig rätt så har dottern gått kursen, men inte skickat in något arbete eller gjort något teoriprov inom 8 veckor.

Det finns ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden ARN 2001-8331, där en resenär blev tvungen att avbryta sin resa pga sjukdom och därmed fick en viss summa utbetald, däremot inte hela beloppet.

Din dotter har utnyttjat en del av kursen, men eftersom hon inte slutfört den kan hon få tillbaka en del av den betalda summan enligt 42 § Konsumentjänstlagen. Företaget har dock rätt till ersättning för de förluster för återstående delen av kursen samt eventuella kostnader som uppkommit pga att dottern inte genomfört hela kursen.

Eftersom företaget ej är aktiv har modern ej längre rätt till återbetalning, men även om den skulle vara aktiv skulle det bli svårt för henne att rikta återbetalningskravet. Lagen nämner nämligen att krav om återbetalning ska ske inom skälig tid (så snart som möjligt) då personen avbryter kursen. Att rikta återbetalningskrav tre år senare anses därför inte vara inom skälig tid.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare