Återbetalning på grund av inställt studentflak

Om en gymnasieklass har erlagt betalning för ett studentflak och vill nu avboka och få tillbaka pengarna. Avbokandet grundar sig på folkhälsomyndighetens rekomendationer och ett mer eller mindre förbud mot studentfirande av kommunen. Bolagetet som säljer tjänsten är dock bara villig att betala 40% av erlagd betalning. Hur ska klassen göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De rådande omständigheterna med coronaviruset betraktas som en force majeure- situation. Med force majeure menas utomstående omständigheter som inte kan förutses och är bortom konsumentens och näringsidkarens kontroll. Exempel på force majeure-situationer är jordbävningar, tsunami och även coronaviruset.

Som utgångspunkt kan konsumenten få full återbetalning vid force majeure- situationer. Näringsidkaren kan dock ha kostnader för förberedelse av tjänsten vilket kan tala för att inte hela beloppet ska återgå till konsumenten.

Återbetalning på grund av Corona-viruset har inte ännu medfört någon vägledande rättspraxis och därför är det något oklart hur denna situation behandlas.

I detta fall

Jag rekommenderar klassen först och främst läsa igenom avtalsvillkoren och se vad som anges där. Undersök om det finns en avtalsklausul som behandlar force majeure-situationer.

Sedan kan klassen åter kontakta bolaget och argumentera för att det är fråga om en force majeure - situation.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare