FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN09/01/2022

Återbetalning av studielån

Hej! Jag hörde att man slipper betala tillbaka CSN lån efter 60 års ålder, stämmer detta? Låt oss säga att jag studerar och lånar pengar ifrån CSN tills jag blivit för gammal för det, och sedan hinner fylla 60 innan jag betalat tillbaka allt vilket kan vara allt från 6 år till 25 år. Eller att jag slutar låna långt innan, men inte hunnit betala tillbaka i 25 år innan jag blir 60. Får jag behålla lånepengarna då?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Möjligheten till att inte behöva återbetala studielån

Att du kan "slippa" betala tillbaka CSN-lån efter 60 års ålder stämmer i vissa fall och under vissa omständigheter, men inte som huvudregel. Om du får beviljat lån från CSN kommer en betalningsplan nämligen göras när du studerat klart och ska börja betala av lånet, som gör att CSN har möjlighet att kontrollera att pengarna hinner betalas tillbaka i tid. Det förväntas att lånet betalas tillbaka under en viss tid, och att det sker innan åldern i vilken lånet kan skrivas av. Hur lång tid man har på sig att betala tillbaka sitt studielån står i årsbeskedet från CSN, det påverkas av ålder och storleken på skulden, men som längst har man 25 år på sig.

Lånet ska som huvudregel vara betalt det år du fyller 64 år, om du har lån utbetalt från och med 1 januari 2022, eller det år du fyller 60 år, om du har lån utbetalt mellan 2001-2021. Lånet kan skrivas av om det inte skulle vara betalt då du når 68 års ålder för lån utbetalda mellan 2001- 2021, respektive vid 72 års ålder för lån tagna därefter. Har inte betalningsplanen följts de tre åren innan möjligheten att skriva av lånet inträffar, kan det dock inte skrivas av. Enda anledningen till att du inte skulle hunnit betala av ditt lån vid 68 eller 72 års ålder, är om CSN beviljat dig dispens och/eller skrivit av det i förtid. Lånet kan skrivas av helt eller delvis om du har synnerliga skäl, lite olika regler gäller för varför och när synnerliga skäl föreligger eller dispens kan beviljas beroende på vilket lån du har eller kommer att ta.

Konsekvenser vid underlåtelse att återbetala

Du kan inte heller utan konsekvenser välja att avstå från att följa betalningsplanen och betala för att på så vis låta tiden gå fram till en viss ålder. Om man inte betalar på lånet enligt betalningsplanen skickar CSN påminnelser till dig och du behöver betala 450 kronor i påminnelseavgift, därefter kan ett kravbrev på betalning komma. Om du fortfarande inte betalat efter kravbrevet, skickas ärendet till Kronofogden.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare