Återbetalning av lån

Hej hej. Jo det är så här. För än tids sen hjälpte jag att ta ett lån till min sambo på 131 tusen kr. För att hon inte skulle hamna hos kronofogden.

Å dom pengarna var till att betala hennes vinst skatt från hennes förra lgh. Å dom gick iaf till skatteverket.

Men nu när hon kan få lån å kunna betala tillbaka dom så vägrar hon göra det? Å jag vet inte vad jag ska göra. Jag får arbeta dag som natt för att inte gå på knäna. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Om det inte går att övertala henne så kan en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden vara ett alternativ för dig. Du måste dock kunna bevisa att det var ett lån som hon skulle betala tillbaka, och inte en gåva eller liknande. Om det finns ett skriftligt avtal på vad ni beslutat om gällande lånet, kan det förenkla dina möjligheter att få tillbaka dina pengar. Du kan läsa mer om hur betalningsföreläggande fungerar här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Makda TesfamariamRådgivare