FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/03/2015

Åtalsunderlåtelse i belastningsregistret

Hejsan.

har under en tid tillbaka länge grumlat på min bakgrund och 2 dommar jag fått för Våldsamt motstånd..

Första dommen fick jag 50 dagsböter = 2500 kr, efter erkännande.. så tänker inte mycker mer på det.. jag har suttit i fyllecell vid 2012 och fått veta att jag va misstänkt för att våldsamt motstånd .. men de va allt jag fick höra om saken.. sen nu 4 år senare står det att jag är dömd för det men jag har aldrig varit i en domstol eller något gällande saken.. ändå står jag med i belastningsregistret för det.. och sist jag kolla så döms man varken av polis elelr ett besök i en fyllecell..

Det som står i belastningsregistret gällande den dommen är :

Enligt: 20 kap 7 § första stycket 1 rättegångsbalken..

Våldsamt motstånd 17 kap 4 § brottsbalen..

Det är allt som står.. jag har aldrig varit kontakt med någon gällande detta , förutom en fyllecell historia .. där dom sa att jag va misstänkt för detta.. men de är allt jag hört om de.. och nu är jag dömd för det ?

Hur kan man dömma så ? Vem ska jag vända mig till? För det där kan ju inte vara korrekt..

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Det är flera olika lagområden som omfattas i ditt fall, vilket försvårar förståelsen. Som du själv skriver anges vilket brott det var fråga om (våldsamt motstånd) i brottsbalken 17 kap. 4 §, se https://lagen.nu/1962:700#K17P4. I rättegångsbalkens 20 kap. 7 § st. 1 anges grunden för att åklagaren vid tiden för ditt ärende beslutade om åtalsunderlåtelse. Åklagaren utgick ifrån att brottet inte skulle medföra någon annan påföljd än böter, se https://lagen.nu/1942:740#K20P7. Åtalsunderlåtelse innebär att åklagaren inte åtalar dig, och därmed är du inte dömd för något brott. Anledningen till att uppgifterna finns med i ditt belastningsregister är att även åtalsunderlåtelse skall skrivas in i belastningsregistret, se lagen om belastningsregister 3 § st. 1 p. 4 (se https://lagen.nu/1998:620#P3).

Slutsats.

Det är helt enkelt så att det är dåligt utskrivet i ditt belastningsregister vad det egentligen rör sig om. I klarspråk står det att åtalet mot dig lades ned av åklagaren, du är inte dömd för våldsamt motstånd vad gäller detta ärendet.

Hoppas du har fått lite klarhet!

Mvh

Niclas FribergRådgivare