Arvsskifte vid sambos bortgång

Min sambo avled den 20 oktober 2023 .Hon hade inga barn men vi hade gjort ett testamente som det framgår att den som avled först skulle ärva den andra. innan hennes död. Jag hade tre barn och ett av dem har gått bort. Min sambo hade en syster som avled drygt ett år innan min sambo. Denna söstrene lämnade kvar två flickor ( kusiner) till min avlidne sambo. Nu är bouppteckningen klar och juristen som hjälpte mig önskade efter att enbart kusinerna skulle ärva sin mor, syster, min sambo alltså. Jag står som dödsbodelägare och sen de två kusinerna. Min fråga är: Hur fördelas arvet efter min döda sambo mellan oss tre.: Mig och de två kusinerna? Mina barn kommer ju att ärva mig. Jag vill också bemärka att det handlar om så kallad framtida arv så att kusinerna får ingen arv förr än efter min död. Jag vill också fråga om det går att göra att arvskifte nu? Därför att jag inte vill ha kusinerna som belastning i resten av mitt liv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer att använda mig av Ärvdabalken, förkortat ÄB, för att svara på din fråga samt Sambolagen (SamboL).

Arvsordningen

Enligt 2 kap 1 § ÄB utgörs den första arvsklassen av avkomlingar, det vill säga barn och barnbarn. Det är bröstarvingar som i första hand ärver efter den avline, arvlåtaren. Finns det inga bröstarvingar är det istället den andra arvsklassen som ärver. Enligt 2 kap 2 § ÄB består denna klassen av arvlåtarens föräldrar. Är föräldrarna avlidna ärver istället arvlåtarens syskon eller syskonens barn. Andra arvsklassen räknas dock inte som bröstarvingar.

Bodelning vid sambos bortgång

Enligt 23 kap. 1 § ÄB ska en bodelning ske innan arvsskifte om den avlidne var gift. Om den avlidne hade sambo, ska sambodelning ske enligt SamboL endast om den kvarlämnade sambon begär det. Du kan alltså begära en sambodelning, men det finns ingen mening med det eftersom ni har skrivit testamente. Om du inte begär sambodelning sker vanligt arvsskifte.

Testamente
Som utgångspunkt får man lov att testamentera hur man vill, till vem man vill och vad man vill (så länge det är ens egen egendom). Bröstarvingar har enligt 7 kap. 1 § ÄB rätt till sin laglott, vilket motsvarar hälften av deras arvslott. Det innebär att bröstarvingar kan jämka ett testamente om det skulle gå emot deras rätt till laglotten.

Vad allt innebär och svaren på dina frågor
Kusinerna är inte bröstarvingar till din sambo. Allt som din sambo testamenterar till dig, blir ditt. Om din sambo har testamenterat allt i sin ägo till dig så får du allting och kusinerna får inte något. Kusinerna har inget släktskap till dig heller så de har ingen rätt att ärva något efter dig när du går bort. De enda som ärver efter dig är dina barn.

Om jag har tolkat din fråga korrekt så ärver du allt som din sambos testamente säger att du ska ärva. Kusinerna ärver endast det som blir över och de kommer inte att ärva något efter dig, det gör endast dina barn.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare