FrågaSKATTERÄTTArvsskatt28/04/2016

Arvsskatt och begränsad skattskyldighet

Har àrvt fastighet bl a efter min far som àr/var svensk medborgare bosatt i Sverige.

Sjàlv àr jag(dotter) sen 42 àr schweizisk medborg. och sen14 àr italiensk medborgare.Alltsà inget svenskt medb.skap.Dessutom bosatt i Italien.

Ska jag betala arvsskatt i Sverige eller bara i det land jag àr bosatt i ?

Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det finns inte längre någon arvskatt i Sverige, så någon sådan ska du inte betala. Om eller hur du beskattas i Schweiz, respektive Italien kan jag inte svara på. Det beror på lagstiftningen i respektive land. Om du är osäker på vad som gäller i Italien uppmanar jag dig att söka juridisk rådgivning från någon som har kunskaper om det Italienska skattesystemet.

Eftersom att du är bosatt i Italien är du bara begränsat skattskyldig i Sverige. Detta betyder att du bara ska skatta för vissa specifika inkomster, se 3 kap. 18 § inkomstskattelagen. Kapitalvinst på fastighetsförsäljning är en sådan specifik inkomst. Om du således säljer fastigheten så uppstår skattskyldighet för eventuell vinst på försäljningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Vänliga hälsningar

Jonas TärnrothRådgivare