FrågaSKATTERÄTTArvsskatt08/07/2018

Arvsskatt i Finland

jag har fått ett arv från Finland efter min far /med inbetalnings kort för skatt på ett tusen euro

min fråga är/måste jag betala till Finland skatt jag har bott många år i Sverige

tack på förhand för ett svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsskatt i Sverige

I Sverige är lagen om arvsskatt och gåvoskatt upphävs sedan 1 januari 2005 vilket innebär att någon arvsskatt inte betalas i Sverige på arvet efter din far, ( 8 kap 2 § första stycket inkomstskattelagen).

Arvsskatt i Finland

Arvsskatt ska däremot betalas i Finland om arvlåtaren eller arvingen var bosatt i Finland vid dödstillfället. Då din far var bosatt i Finland vid sitt frånfälle är du skyldig att betala arvsskatt i Finland trots att du själv bor i Sverige och har gjort det under en längre tid. Det finns dock ett undantag då arvsskatt inte ska betalas i Finland och det är om arvet understiger 20 000 euro, (https://www.vero.fi/sv/privatpersoner/egendom/arv/).

Sammanfattning

Då arvet härrör från Finland är du skyldig att betala arvsskatt i Finland trots att du bott i Sverige under en längre tid. Understiger arvet 20 000 euro behöver du däremot inte betala någon arvsskatt.

Hoppas att detta gav svar på din fråga! Hör gärna av dig om du undrar över något mer!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare