Arvsskatt från utlandet

om jag äger en fastighet i Egypten till 49% hur blir arvskatten för mina svenska ättlingar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 8 kap. 2 § inkomstskattelagen (HÄR) framgår att förvärv genom arv är skattefritt. Detta gäller oavsett att fastigheten finns i utlandet. Detta är dock vad som gäller enligt svensk rätt - vilket betyder att skatt alltså inte behöver betalas in till den svenska staten. Det kan fortfarande vara så att skatt behöver betalas enligt egyptiska regler, men svensk arvsskatt behöver du alltså inte bekymra dig om.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare