Arvsrätt vid särkullbarn

Min man har nyligen avlidit ärver hans tre barn mina personliga pengar och aktiefonder,vi hade inget testamente.Jag har precis givit mina barn en gåva av mina pengar, är det fel.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du och din man var gifta och att era barn inte var gemensamma.

Vad din mans barn ärver beror på hur ert bo delas upp i bodelningen. Vanligtvis faller aktier under din enskilda egendom, förutsatt att de står under ditt namn på banken, medan pengar (vid en gemensam ekonomi) klassas som giftorättsgods. Då beräknas din man äga hälften. Vid bodelning delas er gemensamma förmögenhet upp mellan er och har ni inte skrivit något annat antas er egendom vara gemensam.

Du har rätt till 4 basbelopp om 44 300 kr vardera, dvs 177 200 kr, som du enligt lag ska ha kvar efter bodelning. Detta är för att skydda dig ekonomiskt. Räcker inte din del av bodelningen till detta har du rätt att få ut pengar från din makes arv.

Om så är fallet, och du får ta av din makes arv, har hans barn en efterarvsrätt på dig. Det innebär att de kan kräva tillbaka en delen av arvet de inte har fått vid ett senare tillfälle. Du kan med andra ord se det som ett lån från hans barn till dig.

Om din del av bodelningen räcker för att täcka 4 basbelopp, har du dock inte rätt att få ut en del av din makes arv. Då kommer hela hans del, d.v.s. 50 % av ert gemensamma bo (inkl. era gemensamma pengar) gå till hans barn med 1/3 vardera. Hans barn har rätt att få ut dessa pengar direkt efter dödsfallet eftersom att de inte är dina biologiska barn.

Gåvan du har givit till dina barn kan, om den består av mer än 10% av er förmögenhet, ses som att du minskat giftorättsgodet för att hans barn inte ska få så mycket i arv. Detta är inte tillåtet och du kan då behöva kompensera hans barn för detta enligt 4 § 11 kap Äktenskapsbalken.

Om du inte får täckning för 4 basbelopp, dvs 177 200 kr, och du behöver ta en del av barnens arv, kan din gåva till dina barn räknas som ett förskott på ditt arv till dina barn. Detta kan leda till att din makes barn får ärva av dig, istället för att dina egna barn får det.

På grund av bristande information är det svårt att besvara din fråga närmare än såhär!

Vill du ha ett utförligare svar hänvisar jag dig till Lawlines betaltjänst där du kan diskutera dina problem utförligt och få reda på exakt hur du ska gå tillväga.

Alexandra TeorellRådgivare