Arvsrätt vid adoption - arv efter adoptivföräldrarna eller biologiska föräldrar?

Är adopterad av min styvfar sen mitten av 60- talet, ärver jag honom eller min biologiska far?

Lawline svarar

Hej, tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt ärvdabalkens 2 kap 1§ så är det arvlåtarens avkomlingar som ärver i första hand. Enligt 4 kap 8 § i föräldrabalken gäller att om släktskap i lag har rättslig betydelse ska adoptivbarnet anses som adoptantens barn och inte som den biologiska förälderns barn. Den bestämmelsen har införts efter adoptionen skett i det här fallet, nämligen 60-talet. Det görs i den här paragrafen dock ingen skillnad mellan s.k. svaga adoptioner som skett före den 1 juli 1959 och s.k. starka adoptioner som skett därefter. Verkan av en adoption, oberoende av när den skett, regleras i denna paragraf.

Bestämmelsen ovan är således tillämplig även på ditt fall. För din del innebär detta att du ärver efter din styvfar i enlighet med 2 kap 1 § ärvdabalken, och inte efter din biologiska far.

Jag hoppas att du fick ett svar på din fråga. Om du behöver ytterligare hjälp kan du vända dig till en specialiserad jurist som Lawline samarbetar med.

Med vänliga hälsningar,

Michelle Rinaldo IversenRådgivare