Arvsrätt - uppdelning

Hej. Min pappa gick nyligen bort. Vi är 5 syskon mellan 25 - 40 år. Hur delas Pengarna upp?? Han hade inget jobb o var p kronofogden. Finns det några pengar överhuvudtaget då?? Han var inte gift o inte sambo eller annat förhållande. Så det är bara vi syskon. Mvh

Lawline svarar

Hej! Och varmt välkommen till Lawline.

Om inget testamente är skrivet följer den arvsordning som är skriven i ärvdabalken, där den avlidnes bröstarvingar i första hand har rätt till hela arvet (2:1 ÄB). Vilket utgör er fem barn.

Gällande om det finns någon egendom kvar kan inte jag svara på det. Detta är något som måste utredas. Det jag kan säga är att skulder inte går i arv. Är det så att er far hade mer skulder än tillgångar är det inget som kommer läggas på er barn. En bouppteckning ska göras, där den avlidnes tillgångar och skulder ska framgå. Bouppteckningen kan göras privat och ska då skickas in till Skatteverket. Alternativt kan en dödsboanmälan göras om den avlidna saknar tillgångar. Vidare kan ni anlita en jurist för att hjälpa er med detta. Mer information och vägledning (och bland annat en blankett för bouppteckning) kan du finna på skatteverkets hemsida, här.

Sammanfattningsvis, finns det (efter att skulderna är avdragna) tillgångar kvar så kommer dessa delas mellan er bröstarvingar (barn). Det vill säga ni får en femtedel var, eller 20% var av er fars kvarlåtenskap.

Jag hoppas detta var svar på din fråga! Tveka annars inte att höra av dig till Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Anneli NilssonRådgivare