Arvsrätt och klander av arvskifte

Hej! Har precis tittat på min farmors bouppteckning via beställning från Skatteverket. Där tas bara hennes döttrar upp som arvtagare, men min far är inte med. Min far fick min farmor med en annan man, kan det ha någon inverkan, eller om han blev adopterad som liten? (Min far växte upp hos sin biologiske far, som stod som vårdnadshavare) Vår familj har alltid umgåtts med min farmor och med min fars halvsystrar. Undrar bara varför han inte finns med? Varför nämnde inte min fars halvsyskon att han fanns? Men är det inte Skatteverket eller någon myndighet som kontrollerar om det finns arvtagare? Hur går det till och hur mycket arbete på att få tag på arvtagare läggs? Hoppas jag förklarat mig väl. Vänliga hälsningar Ylva Sager

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 2 kap 1§ Ärvdabalken är det bröstarvingar (den avlidnas barn) som ärver i första hand. Det Skatteverket gör när de får in en bouppteckning för registrering är att kontrollera mot Skatteverkets register att rätt arvtagare anges i bouppteckningen och att rätt personer kallats till bouppteckningen. Om det inte stämmer överens med Skatteverkets uppgifter registreras inte bouppteckningen, se 20 kap 9§ Ärvdabalken. Vem som är pappa till din far spelar ingen roll för arvsrätten efter modern. Det som spelar roll är att din farmor hos Skatteverket står registrerad som moder. Om din pappa blev adopterad som liten och din farmor inte står som moder enligt Skatteverket har han dessvärre ingen arvsrätt efter henne.

Ni skulle behöva börja med att kolla om din farmor stod som moder enligt Skatteverket, vilket jag tvivlar på då bouppteckningen registrerats. Om hon inte står som moder finns det ingenting ni kan göra åt saken. Om din pappa skulle vara registrerad som son till din farmor enligt Skatteverket kan han som dödsbodelägare klandra arvskiftet enligt 23 kap. ÄB. En sådan klandertalan ska göras senast inom fyra veckor från delgiven bouppteckning.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Isabella ChorellRådgivare