FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/03/2016

Arvsrätt från sin biologisk far?

Hej. Jag är idag vuxen men har en fråga angående min rätt efter min biologiska far. Min mor blev våldtagen och efter det fick hon mig. Jag undrar nu om jag har rätt till någon ersättning ifrån någon myndighet och vad dom gäller angående arvsrätt?

Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har uppfattat din fråga så undrar du om du har arvsrätt från din biologiska far, trots att ni inte haft kontakt.

Regleringen kring arvsrätt finns i ärvdbalken, här .

Ett barn har arvsrätt från en person som är ens rättsliga far. Barnet har inte någon legal arvsrätt från en man som förvisso är den biologiska fadern men som inte rättsligt sett är far till barnet. Frågan blir snarare om mannen var att anse som din rättsliga fader?

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Alban DautajRådgivare