Arvsrätt för svärdotter?

Vi är ett gift par har två söner som är gifta, kan vi skriva ett testamente så att endast våra söner ej våra svärdöttrar ärver oss

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Era svärdöttrar har ingen arvsrätt efter er. Arvet kommer istället att fördelas mellan era söner. Ni kan upprätta ett testamente där ni föreskriver att det är er vilja att barnens arv efter er ska vara deras enskilda egendom. Då kommer denna egendom inte att ingå i bodelningen vid en eventuell skilsmässa.
Om någon av era söner skulle avlida efter att han har ärvt efter er så kommer dock dennes hustru att ärva honom, inklusive den enskilda egendomen. Om ni verkligen inte vill att egendomen någonsin ska tillfalla svärdöttrarna så kan ni be era barn att skriva ett testamente till förmån för t.ex. det andre syskonet eller till eventuella barnbarn.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Charlotte

Lawline RådgivareRådgivare