Arvsrätt för särkullsbarn

Jag och min man är gifta. Han köpte vårt hus innan vi träffades och äger det alltså själv. Vi har varsitt barn och ett gemensamt. Hur skulle mitt barns arvsrätt se ut om jag dog nu. Inget äktenskapsförord finn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga finns en del otydligheter men jag ska svara så gott jag kan.

Du skriver att din man hade köpt ert hus innan ni gifte er, menar du då att det finns ett äktenskapsförord där det står skrivet att huset är hans enskilda egendom?

I 7 kap Äktenskapsbalken stadgas det att en makes egendom är giftorättsgods om det inte är förbehållet att egendom ska vara enskild egendom.Detta betyder att om ni inte har skrivit ett äktenskapsförord och om det inte på annat sätt är förbehållet att huset är hans enskilda, äger ni båda huset oavsett om det är köpt sen innan ni gifte er.

Angående ditt barns arvsrätt presumerar jag att frågan handlar om ditt särkullsbarn, och frågor om arvsrätt regleras i Ärvdabalken.

Huvudregeln är att din man ärver först, enligt 3 kapitlets 1 § ärvdabalken. Det finns dock ett undantag vad gäller just särkullbarn, dvs. barn som inte är den efterlevande makens barn. Undantaget säger att särkullbarnet har rätt att plocka ut sin del av arvet före den efterlevande maken. Enligt reglering i ärvdabalken har särkullsbarn rätt att få ut sitt arv direkt efter deras biologiska förälder, om de inte väljer att avstå från arvet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maria MakdesiRådgivare