Arvsrätt för särkullsbarn

Fördelning av kvarlåtenskap

Jag vill beskriva om hur arvsrätt för mig.

Första

Jag är äldst barn till min mamma som födde mig oplanerat.

Andra

Mamma gifte sig med annan man och födde tre barn tills dom skiljdes.

Tredje

Mamma gifte sig igen en annan man som vi kan kalla Nisse

Jag vet inte om hur många barn Nisse har.

Vad händer om min mamma dör först sen Nisse dör hur mycket fördelning kvarlåtenskap till mig?

Vad händer om Nisse dör först sen min mamma dör hur mycket fördelning kvarlåtenskap till mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Jag har ändrat namnen i din fråga för att minska risken att du ska kunna identifieras utefter frågan.

Eftersom frågan gäller arv efter din mamma, så är du bröstarvinge och ingår i första arvsklassen enligt Ärvdabalken. Om din mamma inte skriver något testamente så delar du och dina halvsyskon lika på din mammas arv. (se 2 kap 1 §).

Du har i din fråga berättat om dig och att din mamma fött tre barn till i sitt andra äktenskap. Det innebär att ni är fyra syskon. Hur många barn Nisse har med en annan kvinna än din mamma spelar ingen roll. Men om din Mamma och Nisse har/får gemensamma barn så får du fler halvsyskon, som också ska dela på arvet efter din mamma. Om ni är fyra halvsyskon så innebär det att ni enligt Ärvdabalken delar lika på det (om din mamma inte skrivit testamente), och ni får alltså 1/4 vardera.

Det spelar för din del ingen egentlig roll om din mamma eller Nisse dör först sett till arvet efter din mamma. Eftersom du inte är Nisses barn är du (och dina tre syskon från det andra äktenskapet innan Nisse) ska särkullsbarn. Enligt Ärvdabalken har särkullsbarn rätt att få ut sitt arv direkt (det står i 3 kap 1 §), makar ärver inte varandra i svensk rätt. Så, om din mamma inte skrivit testamente får du ut ditt arv när din mamma dör, och arvet är som huvudregel 1/4 av din mammas kvarlåtenskap (om ni är fyra syskon).

Hoppas du fick svar på din fundering!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare