Arvsrätt för sambors gemensamma barn och särkullbarn

Hej,

Jag och min sambo har två gemensamma barn och min sambo har ett sedan tidigare. Vi äger hälften av vår bostad var och vi står som ägare på var sin bil. Vad händer om en eller båda av oss dör? Ärver alla barn lika om min sambo dör, men bara våra gemensamma barn om jag dör?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline

Eftersom du och din sambo inte är gifta är Sambolagen tillämplig i ert fall (se här). Endast den gemensamma bostaden och bohaget utgör samboegendom (3 § SamboL) och ska således delas lika vid en eventuell bodelning (14 § SamboL). De bilar som ni äger utgör inte samboegendom utan betraktas som enskild egendom. Eventuellt kan en s.k. dold samäganderätt ha uppkommit till bilarna och i så fall är ni båda hälftenägare till de båda bilarna. Det sagda kan jag emellertid inte ta ställning till utan att veta mer om omständigheterna i just ert fall.

Ett samboförhållande ger inte upphov till någon arvsrätt. Barnen kommer därför i dess helhet att ärva den av er som avlider (2:1 Ärvdabalken). Om din sambo dör kommer de tre barnen att dela lika på hans eller hennes halva av bostaden och bohaget, samt den bil som han eller hon står som ägare till. Om det är du som avlider kommer de två barnen som är era gemensamma att dela på din halva av bostaden och bohaget, samt den bil som tillkommer dig. Din sambos barn har således ingen arvsrätt efter dig.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare