Arvsrätt för make/makas särkullsbarn

Hej! Om jag gifter mig, och dör. Hur funderar det med att min partner har särkullsbarn? För mina egendomar går väl först till min partner och sedan när min partner dör, hur delas de då om jag har bröstarvingar och ett särkullsbarn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du undrar vad som händer med dina tillgångar efter att du dör om din partner som du är gift med har ett särkullsbarn.

Om du går bort ska det först som utgångspunkt göras en bodelning (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken, ÄktB). Vid bodelningen lägger man samman din och din partners gemensamma giftorättsgods och delar det lika mellan er (10 kap. 1 § ÄktB och 11 kap. 3 § ÄktB).

Det stämmer att det först är din partner som du var gift med som ärver din egendom (3 kap. 1 Ärvdabalken, ÄB). Det innebär att din partner ärver ditt kvarlåtenskap med fri förfoganderätt och era gemensamma barn blir då efterarvingar och får vänta på sitt arv tills dess den andra föräldern, dvs din partner, avlidit.

Din partners särkullsbarn har ingen arvsrätt efter dig, utan endast till sina föräldrar.

Det som händer när din partner dör är då att era gemensamma barn får ut sin del av arvet efter er (3 kap. 2 § ÄB och 2 kap. 1 § ÄB). Även din partners särkullbarn får ut sitt arv, men endast efter din partner. Det innebär att din partners kvarlåtenskap fördelas lika mellan era gemensamma barn och särkullsbarnet (2 kap. 1 § 2 st. ÄB), medans efterarvet efter dig endast fördelas mellan dina bröstarvingar, dvs. era gemensamma barn.

Eftersom din partners kvarlåtenskap delas lika mellan dennes barn kan särkullsbarnet indirekt ärva efter dig genom att egendomen den ärver efter din partner är sådan egendom som din partner ärvde efter dig, men särkullsbarnet kommer inte ta del av det arv som du efterlämnar dina bröstarvingar (era gemensamma barn).

Vänliga hälsningar,

Emlika MagnussonRådgivare