Arvsrätt för bröstarvinge trots testamente

Om min pappa dör och jag är det ända barnet har jag rätt till något arv även fast det finns ett testamente där jag som son ev inte står med? Ja eller nej?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och för att du har valt att vända dig till Lawline.

Din fråga rör bestämmelserna i Ärvdabalken, vilken du hittar och kan läsa här.

Utgångspunkten vid en arvsfördelning är att barnen till den avlidne ärver all kvarlåtenskap (den avlidnes egendom) (se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1). Vad barnen ärver kallas för arvslott. Om det inte finns ett testamente säger lagen att barnen till den avlidne ska ärva all kvarlåtenskap, men om det som i ditt fall finns ett upprättat testamente har barnen istället rätt till något som kallas för deras laglott.

Barnens laglott är hälften av den arvslott som de har rätt till enligt lagen (se här). Detta utgör alltså 50 % av all kvarlåtenskap som sedan ska delas lika på antalet barn. Eftersom du är din pappas enda barn har du således rätt till 50 % av hans kvarlåtenskap. Resterande 50 % kan din pappa testamentera bort till vem han vill. Om din pappa har testamenterat bort all egendom måste du för att få ut din laglott påkalla jämkning av testamentet inom sex månader från det att du fick del av det (se https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1).

Svaret på din fråga blir alltså: ja, du har rätt att till arv efter din pappa även om du inte står med i testamentet.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare