FrågaFAMILJERÄTTAdoption14/06/2022

Arvsrätt efter en adoption

Jag blev adopterad som spädbarn. Jag är nu 59 år. Min biologiska pappa adopterade tillbaka mej som vuxen på -80 talet. Mina adoptivföräldrar har gått bort. Jag fick inget veta. Ärver jag min biologiska pappa.? Han lever och jag är enda barnet. Varför fick jag inget veta att dom gått bort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du adopterades tillbaka av din biologiska pappa i vuxen ålder och därför undrar om du ärver honom eller dina före detta adoptivföräldrar som nu gått bort.

Din fråga rör både adoption och arv vilket regleras i föräldrabalken (FB) och ärvdabalken (ÄB)

Vad innebär en adoption?

När du adopteras ses du enligt lag som adoptivförälderns barn (FB 4:21). Detta innebär att den som har adopterats inte heller ärver sina tidigare föräldrar. I ditt fall förlorade du alltså rätten att ärva dina ursprungliga adoptivföräldrar när din biologiska pappa adopterade tillbaka dig. Eftersom du rättsligt sett inte har något band till dina före detta adoptivföräldrar är det troligen därför som du, i fråga om arv, inte heller har fått någon information om deras bortgång.

Det enda sättet för dig att ärva dina tidigare föräldrar vore om de innan deras död skrev ett testamente där de tilldelade dig någon av dess ägodelar. Detta gäller mot dig fastän du inte ses som deras barn i lagens mening.

Vem ärver du?

Du har som barn till din biologiska far som adopterat tillbaka dig en lagstadgad rätt till arv (ÄB 2:1). Den dagen han går bort kommer du därför att ärva din far och möjligen även hela arvet som ensambarn så länge han inte har skrivit ett testamente som säger annat.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Selma HernqvistRådgivare