Arvsrätt - bröstarvinge

3 kap 1 § ärvdabalkenMin mamma och pappa upprättade ett testamente som egentligen inte säger så mycket mer än att de skulle ärva varandra. Pappa dog för snart 3 år sedan och mamma ärvde allt efter honom som både testamentet och lagen säger. Vi tror att vi sett ett original någon gång som såg precis ut som kopian. Nu har mamma dött och något testamente i originalet kan vi inte hitta. Vi har kopian kvar. Det finns bara jag och min bror kvar nu från den gamla familjen inga extrabarn från något håll. Vad ska vi göra nu ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din text men jag antar att dina föräldrar var gifta. Enligt 3 kap 1 § ärvdabalken framgår det att efterlevande make ärver allt från den avlidne maken. Det betyder att din mamma efter din pappas bortgång ärver all kvarlåtenskap efter din pappa. Som särkullbarn (ett barn som inte är gemensamt) har alltid rätt att ta ut sitt arv direkt. Men detta angår inte er eftersom ni båda är två är barn till era föräldrar. Vad som sker när nu din mamma har gått bort är att du och din bror ärver er mamma. Detta framgår av 2 kap 1 § ärvdabalken, ni är barn och arvingar i första arvsklassen. Arvlåtarens barn, dvs ni, ärver hälften var. Det betyder att om det finns något arv kvar från din mamma så ärver ni hälften var.

Det som ni ska göra nu är att göra en bouppteckning bland annat. Hur man ska gå tillväga när en person gått bort finns på skatteverkets hemsida, jag länkar den här:

När en anhörig dör - skatteverket

Jag hoppas du fått svar på din fråga, annars är det bara att höra av dig till mig igen.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare