Arvsordning för gift par med gemensamma barn

Mina föräldrar var gifta, min pappa dog i en olycka nyligen. Dom har inget testamente skrivet! Min mamma tog alla försäkringspengar samt hans tillhörigheter. Har det gått rätt till? Dom har 3 gemensamma barn och jag är en utav dom.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att dina föräldrar har tre gemensamma barn och utgår i mitt svar nedan från att ingen av dem har andra barn från tidigare relationer (så kallade särkullbarn) Arvsrätt och testamente regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver om den avlidne är gift?

Om en person som avlider var gift, är huvudregeln att den efterlevande maken/hustrun ärver före bröstarvingar, om de är parets gemensamma barn (3 kap. 1 § ÄB). Efterlevande make/hustru ärver med så kallad fri förfoganderätt.

Att ärva med fri förfoganderätt innebär en viss begränsning med den ärvda egendomen, då den till exempel inte får lov att testamenteras bort till någon annan, eller på annat otillbörligt sätt ges bort (3 kap. 3 § ÄB). I övrigt får arvtagaren göra vad denne vill med arvet, och behöver till exempel inte spara eventuella pengar.

Vad har gemensamma barn rätt till?

Om parets gemensamma barnen överlever den efterlevande föräldern, får de rätt till sitt arv när denne avlider. Det kallas för rätt till efterarv (3 kap. 2 § ÄB). Gemensamma barn måste därmed vänta tills båda föräldrarna är avlidna för att få ut sitt arv.

Vad innebär det sammanfattat i ert fall?

Eftersom dina föräldrar var gifta, har din mamma rätt till arvet efter din pappa. Hon ärver med fri förfoganderätt, och får därför till exempel inte lov att testamentera pengarna till någon annan, men i övrigt använda pengarna/egendomen som hon vill. Om du överlever din mamma, kommer du när hon avlider få rätt till ditt arv från henne och din pappa. Din mamma har därmed inte gjort något fel som "tagit" arvet efter din pappa.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare