Arvsordning efter skilsmässa

Har en fråga om arvsrätten, min far har avlidigt och vi barn och min mor får ärva 50% var, mina syskon bråkar om detta eftersom våra föräldrar var skilda i över 20år så de tycker inte att mamma har rätt att ärva. hur ligger det till får mamma ärva eller inte.

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

Huvudregel är att arvlåtarens bröstarvingar ärver kvarlåtenskapen, 2 kap 1 § Ärvdabalken (här). Alltså ärver din mor inte något från din far enligt denna regel.

Så behöver dock inte vara fallet om din far har upprättat ett testamente till hennes fördel. Om det är så har ni som bröstarvingar i alla fall rätt att mins få ut er laglott enligt 7 kap § 1 ÄB. Den är hälften av den arvslott ni egentligen skulle fått om testamentet ej funnits. Säg som exempel att ni är tre syskon och din far hade efterlämnat 150 000 kr i kvarlåtenskap. Er arvslott hade varit 50 000 kr vardera. Och laglotten således 25 000 kr. Hade din far valt att testamentera bort samtlig kvarlåtenskap till er mor hade ni alltså ändå haft rätt till 25 000 kr var. För att få ut denna krävs det att man påkallar jämkning i testamentet, och det måste varje syskon som vill ha ut sin laglott göra, 7 kap 3 § ÄB.

Som du förstår kan jag inte ge ett konkret svar på din fråga, utan det kommer an på ovannämnda omständigheter. Hoppas dock svaret gav dig någon klarhet i frågan!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare