Arvsklasser och fördelning av arv

Hej, jag och min x-make har en son tillsammans. Nu har min x-man hastigt avlidit och nu undrar jag vem som ärver honom: vår son, min x-mans mor eller min x-mans syster? Inget testamente är skrivet. Är rädd för en uppkommande konflikt och skulle vara tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline.

Arvsregler

Reglerna för hur arv ska delas finns i ärvdabalken, det finns olika arvsklasser som ska vara "tomma" innan man går vidare till nästa arvsklass. Första arvsklassen är barn och sen deras barn (2 kap. 1 § ÄB); andra arvsklassen är föräldrar och i de fall inga föräldrar lever så ärver syskon (2 kap. 2 § ÄB); tredje arvsklassen är far- och morföräldrar och i de fall de inte lever så ärver deras barn (2 kap 3 § ÄB).

I ditt fall

Baserat på det du skriver så ärver er son allt, eftersom arvsklasserna måste vara tomma innan nästa arvsklass blir aktuell.

Du är välkommen att kontakta oss igen.

Karl MelinRådgivare