Arvskifte när en dödsbodelägare motsätter sig?

Hej ! Vi är 4 systrar som är dödsbodelägare efter vår mors bortgång I augusti-21. Allt är klart och endast arvsskifte återstår. Det är endast en summa pengar på banken som ska delas lika mellan oss 4. Tre av oss skrev under arvsskiftet för en dryg månad sedan men den fjärde av oss vägrar skriva under då hon tycker en oss andra fått förskott på arv vilket hon inte har. Vi har skrivit arvsskifteshandlingen själva med hjälp av blankett utskriven från banken så ingen jurist har varit inblandad men när räknas de 4 veckor man har på sej att klandra ett arvskifte ? Alltså vad innebär det att man tagit del av arvsskiftet ? Eller gäller det bara då man har tagit hjälp av jurist med arvsskiftet ? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Klandra arvskifte

Ett arvskifte är en privat skriftlig handling som reglerar hur ett arv ska fördelas. Om en delägare vill klandra ett arvskifte måste talan väckas inom fyra veckor (23 kap. 5 § ärvdabalken som hänvisar till 17 kap. 8 § andra stycket äktenskapsbalken). Denna tidsfrist börjar löpa från den dag då man delges handlingen, det vill säga då man har fått del av den och fått möjlighet att ta del av innehållet. Det spelar ingen roll att ni har upprättat handlingen själva.

Arvskiftet måste dock undertecknas av samtliga dödsbodelägare och klanderfristen kan därför inte börja löpa förrän detta är gjort (23 kap. 4 § ärvdabalken). Om er syster fortsatt vägrar att underteckna arvskiftet så kan någon av er andra dödsbodelägare ansöka hos rätten att få en skiftesman förordnad (23 kap. 5 § ärvdabalken). Skiftesmannen har till uppgift att upprätta ett arvskifte som är så rättvist som möjligt och handlingen ska därefter undertecknas av honom själv. Om någon av dödsbodelägarna inte är nöjd med arvskiftet kan den dödsbodelägaren väcka en klandertalan mot de övriga dödsbodelägarna inom fyra veckor från delgivning av den handlingen. En dödsbodelägarna ska således bli delgiven tvångsskiftet och sedan börjar klanderfristen att löpa. Genom detta förfarande kan ni kringgå kravet på att er syster måste underteckna handlingen, om hon fortsätter att motsätta sig arvskiftet. Nackdelen med att anlita en skiftesman är att det blir en extra kostnad för dödsboet (23 kap. 5 § ärvdabalken).

Sammanfattning och råd

Tidsfristen för klander löper från dagen då arvskiftet delges. Detta förutsätter dock att ett giltigt arvskifte finns, vilket innebär att alla dödsbodelägare måste ha undertecknat handlingen. Om en dödsbodelägare motsätter sig detta så är det en god idé att ansöka om en skiftesman. På så vis kringgår man kravet på samtliga dödsbodelägares samtycke. När arvskifteshandlingen har delgivits er så löper därefter klanderfristen på fyra veckor.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare