Arvsfördelning vid sist avlidande make utan bröstarvingar.

Hej!

Vi står nu mitt i en annalkande bouppteckning. Och är nu osäker vilka som ärver min faster.

Hon var gift med Harry och de hade en gemensam dotter Petra.

Harry dog 2000

Petra dog 2013, gift med Lars Åke

Vad gäller nu? Ärver även Harrys syskon dödsboet eller är det utagerat IOM Petras död?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som händer med arvet när det inte finns några levande barn eller barnbarn till den avlidne är att dödsboet, alltså din fasters egendom, ärvs av hennes föräldrar. Är föräldrarna inte i livet så ärver den avlidnes syskon lika delar. Är syskonen i sin tur inte i livet så tillfaller syskonens del till deras barn (2 kapitlet 2 § Ärvdabalken).

Som du nämner har även din fasters mans syskon rätt att ärva den delen av dödsboet. De ärver då den delen av dödsboet som din faster ärvt av sin man vid hans bortgång, så kallat "efterarv" (3 kapitlet 2 § Ärvdabalken).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare