Arvsfördelning vid enskild egendom

Jag är gift och min make och jag har ett gemensamt barn. Jag har också två särkullbarn sedan tidigare. Min make äger en fastighet som han han och hans bror fick hälften var av som gåva av deras föräldrar. Det skulle vara enskild egendom. Senare har min make köpt broderns halva och är nu ensam ägare till fastigheten. Vår fråga är hur arvet blir om min make går bort före mig. Min make vill att jag ärver honom helt bortsett från fastigheten som ska tillfalla vår gemensamme son, idag 9 år gammal.

Lawline svarar

Hej,
tack för din fråga. När din make avlider kommer hela hans kvarlåtenskap tillfalla dig som efterlevande maka. Det innebär att både hans andel i bodelningen mellan er samt hans enskilda egendom tillfaller dig, således även fastigheten. När du avlider kommer dina barn (tre st.) ärva dig. Eftersom din make hade enskild egendom kommer ert gemensamma barn att få en större kvotdel av din kvarlåtenskap (inklusive det du fick när din make avled) än vad dina barn kommer få. Detta på grund av att du bara ärver din makes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt - ert gemensamma barn har rätt till den andel som finns kvar av din makes kvarlåtenskap då du avlider. Ert gemensamma barn har rätt att få fastigheten på sin lott eftersom den tillhörde din make. Ifall fastighetens värde inte motsvarar lotten behöver ert barn kompensera de andra arvsberättigade, dina barn, genom kontanter.
   Det bästa sättet för att säkra din makes vilja är att han skriver ett testamente där han testamenterar bort fastigheten till er son. Vid testamentsskrivning ska man vara noga med formkraven som framgår av 10 kap 1 § ÄB, som du kan se https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1.

Med vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare