Arvsfördelning utan bröstarvingar och med halvsyskon

Min faster dör . 2 månader tidare dog hennes make (Bengt) dom var gifta - inga barn - inget testamente. Familjejuristen slår ihop bodelningen/ arvskiftet av ekonomiska / praktiska skäl. Bengts halvbror ärver hälften av deras gemensamma tillgångar , andra hälften ärver min fasters syskonbarn . Är detta rätt och enligt arvslagen ? Hur hade det blivit om man hunnit göra klart Bengts bouppteckning innan faster dog ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det är fråga om arv kollar vi på bestämmelser i ärvdabalken.

Vem ärver en avliden?

När inga barn finns som kan ärva en avliden så fördelas arvet efter en turordning. Arvet delas först lika mellan den avlidnes föräldrar. Är dessa inte i livet fördelas föräldrarnas del av arvet mellan deras barn, alltså syskonen till den avlidne (2 kapitlet 2 § Ärvdabalken) Är syskonen i sin tur inte i livet så tillfaller deras del till syskonens barn. Halvsyskon ärver således också, men bara av den del som skulle tillfalla den egne föräldern. Dock finns en regel som säger halvsyskon kan ärva allt om både föräldrarna är avlidna och inga andra syskon eller finns (2 kapitlet 2 § Ärvdabalken 3 stycket).

Att din fasters syskonbarn tillsammans ärver hälften av de gemensamma tillgångarna är helt enligt arvslagen, förutsatt att fasterns syskon är avlidna. Är Bengts föräldrar avlidna och halvsyskonet är det enda syskonet så låter det korrekt att han ärver Bengts del av tillgångarna.

Hade arvsuppdelningen sett annorlunda ut om bouppteckning gjorts tidigare?

Makar ärver som bekant varandra. Så om bouppteckning gjorts innan fasterns död så hade hon ärvt Bengt. Oavsett detta så skulle Bengts arvingar ha rätt till så kallat "efterarv" (3 kapitlet 2 § Ärvdabalken). Detta innebär att Bengts arvingar ärver Bengts del av de gemensamma tillgångarna som först ärvdes av din faster. Vilket i sin tur innebär att arvsuppdelningen inte skulle sett annorlunda ut om Bengts bouppteckning blivit klar innan din faster gick bort.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

My ÖhmanRådgivare