Arvsfördelning

Är i ett samboförhållande och det är bara jag som har barn. Om det då står i testamentet att ; All min kvarlåtenskap skall med full äganderätt tillfalla mina bröstarvingar. Ska det då betalas ut på en gång? Eller kan man skriva att om Peter får sitta i orubbat bo tills den dagen han dör, så får barnen all kvarlåtenskap från oss båda? Kan man även skriva att om Peter säljer våra till gångar, tex huset, då ska barnen få ut sin arvslott, så även om Peter träffar en ny dam som flyttar in, då ska barnen få ut sitt arv??

Lawline svarar

Hej!

Eftersom ni är sambos gäller en bodelning, som sker när samboförhållandet upplöses t.ex när någon avlider, er emellan enbart bostad och bohag (BoB). Med det som utgångspunkt ska all annan egendom samt din del av BoB tillfalla bröstarvingarna även om testamente inte har skrivits. När det gäller huset är det tyvärr beroende på vad dina barn vill göra med sin andel av arvet. Eftersom din önskan är att de ska ha ut all din kvarlåtenskap så är det inte heller möjligt att minska deras arv till deras lagstadgade laglott och därigenom exempelvis testamentera egendom till din sambo eller skänka bort del av egendom som gåva. Däremot finns annan möjlighet för din sambo att få behålla bostaden genom sambolagen mot ersättning till dina barn. Om din sambo vill att hans del av kvarlåtenskapen ska tillfalla dina barn måste han skriva ett testamente som reglerar vilka som blir testamentstagare. I annat fall tillfaller hans kvarlåtenskap hans arvingar. Oavsett vad din sambo gör med era tillgångar kan han aldrig avtala bort eller sälja av dina barns lotter (rättmätig andel av arvet). Nedan följer ett exempel:

Din sambo. Du.

Bostad 50` 50`

Annan egendom 50`

Din kvarlåtenskap är alltså 100`och fördelas mellan dina barn genom /2= 50`var.

Sammanfattningsvis ger sambolagen ett förhållandevis svagt stöd och för att förbättra möjligheterna till en lösning som passar er kan ett giftermål vara av intresse. I det fallet regleras exempelvis arv till efterlevande make.

Jesper EkstedtRådgivare