Arvsfördelning

Hej Jag har en fråga min far har avlidit mina föräldrar var gifta och bor i villa.Min far har en dotter i ett tidigare förhållande hur ser arvsdelningen ut ? Om min mor har spar kapital och min far har sparkapital hur delas det och vad händer med villan som dom köpte gemensamt för 40 år sen och lagfarten står på far.Dom gifte sig ca 3månader innan han avled

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Din fars dotter från tidigare äktenskap har vid hans bortgång rätt att få ut sitt arv direkt medan du och dina eventuella syskon kommer att ärva först vid din mors bortgång. Så som det går till är att det sker en bodelning mellan din mor och din fars tillgångar, där det delas i hälften om inget finns skrivet. Så huruvida sparkapitalet och villan ska ingå i en delning beror på om det finns äktenskapsförord, gåvobrev eller liknande. Sedan när detta är gjort kommer din fars del att delas på det antal bröstarvingar han har; särkullbarn får ut sin del direkt medan den del som tillhör dig kommer din mor ärva med fri förfoganderätt fram till sin bortgång.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare