Arvsberäkning med och utan särkullbarn

Min mamma äger ett radhus, har en äldre värdering på 2800000 och lån på ca 1600000. För ett år sedan gick min pappa bort.

Vi är tre syskon, varav en är särkullbarn på min pappas sida.

Vid min mammas bortgång är jag intresserad av att överta huset, hur skulle det ekonomiskt se ut? Till vilka summor är jag tvungen att köpa ut mina syskon?

Mvh Yvonne

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om arv. Därför tittar vi på bestämmelser i Ärvdabalken.

Jag kommer i mitt huvudsakliga svar utgå ifrån att din mamma under din pappas livstid ägde huset själv, eftersom det är så jag uppfattat omständigheterna. I scenariot att din pappa tidigare ägde halva huset så drar jag även kort igenom hur det skulle se ut ekonomiskt även på den fronten.

Du och ditt helsyskon är er mammas arvingar. Vilket innebär att ni ärver lika stor del av det hon lämnar efter sig, förutsatt att inget testamente finns (2 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Detta skulle innebära att du och ditt syskon ärver huset till 50% vardera. Vill du lösa ut hen skulle summan du behöver betala ligga på 600 000 kr, eftersom det är hälften av värdet på huset efter avdrag från lånet. Min beräkning grundar sig på värderingen du uppgav, i realiteten hade troligtvis en ny värdering gjorts.

I det andra scenariot, där din pappa när han var i livet ägde huset till 50 %, hade beräkningen sett ut på följande sätt:

2 800 000 (värdet) – 1 600 000 (lånet) = 1 200 000 kr

Mamma: 600 000 kr

Pappa 600 000 kr

Arv efter mamma: 600 000/ 2 (antal arvingar) = 300 000 kr

Arv efter pappa: 600 000/3 (antal arvingar) = 200 000 kr

Du hade alltså behövt lösa ut ditt helsyskon med 500 000 kr (300 000kr +200 000 kr) och ditt halvsyskon med 200 000 kr.

Sammanfattning

Baserat på omständigheterna du beskriver hade du ifall din mamma ensam ägde huset bara behövt lösa ut ditt helsyskon. I fall din pappa och mamma tidigare ägt huset till 50 % vardera så behöver du lösa ut både ditt helsyskon och ditt halvsyskon.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare