FrågaEKONOMIÖvrigt25/12/2022

Arvodet för nämndemän (2023)

Vad är arvodet för en nämnde man 2023 ? Idag 250 resp 500 för halv och hel dag

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig dig till Lawline!

Jag tolkar som att du undrar vad arvodet för en nämndeman är 2023. Det framgår av sveriges domstolars hemsida att nämndemän får ett grundarvode för tjänstgöringen i domstol. Arvode vid tjänstgöringstid kortare än tre timmar är 250 kronor per dag och vid tjänstgöringstid tre timmar eller längre 500 kronor per dag. Regeringen har dock beslutat om höjda arvoden till nämndemän från och med 1 januari 2023. Arvode vid tjänstgöringstid kortare än tre timmar blir då 340 kronor per dag och vid tjänstgöringstid tre timmar eller längre 680 kronor per dag.

Hoppas att de var svar på din fråga! Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar

Alexander Nejati

Alexander NejatiRådgivare