Arvets uppdelning mellan hel- och halvsyskon

Hej ! Hur uppdelas arv mellan hel halvsyskon finns någon procent satts .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga om hur arvet delas upp mellan hel- och halvsyskon finner vi i Ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver?
Regeln lyder som så att en förälders barn har rätt till lika stor del av arvet som han/hon lämnar efter sig. Det är dock endast förälderns biologiska barn (eller om barnet är adopterat) som det har rätt till arvet. Detta innebär att det barn som en kvinna har sedan tidigare då hon gifter sig med en annan man inte har arvsrätt efter mannen, enbart efter sin biologiska mamma, 2 kap. 1 § ÄB.

Hur stor del av arvet?
En förälders barn, även kallat bröstarvinge, har som minst rätt till sin laglott, det vill säga halva arvet. Har en förälder flera barn har de tillsammans rätt till halva arvet och får dela lika på detta, 7 kap. 1 § ÄB.

I vanliga fall, om inget testamente är upprättat som ger delar av arvet till någon annan, får barnen dela på hela arvet. Det är med andra ord om det finns något testamente som säger något annat som avgör vad barnen får. De har dock alltid rätt till sin laglott, halva arvssumman.

Vem ärver först?
Är det så att den förälder som dör var gift, ska arvet tillfalla den efterlevande maken/makan, 3 kap. 1 § ÄB. Barnen som finns har sedan efterarvsrätt då han/hon dör.

Det finns även ett scenario där barnet får ärva före den efterlevande maken och det är då två personer är gifta och den som dör har ett särkullbarn (ett barn från ett tidigare äktenskap). Särkullbarnet har i detta fall, om han vill, rätt att få ut sin laglott innan det att den efterlevande maken dör, 3 kap. 2 § ÄB.
Om vi tänker oss samma fall, fast att det gifta paret även har ett gemensamt barn, så får särkullbarnet ta ut sin del av arvet, samtidigt som det gemensamma barnet får vänta på sitt efterarv till det att den efterlevande maken dör.

Sammanfattning
En förälders barn delar lika på arvet och har som minst tillsammans rätt till 50 % av det. Ett barn som inte är biologiskt eller adopterat äger inte rätt till arv om det inte finns ett testamente som säger något annat.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du undrar något annat.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare