Arvets fördelning när make har särkullsbarn

Hej!Min man och jag är gifta. Vårt gemensamma egendom uppgår till 3 000 000 kr (det är hus, bil, pengar på banken osv). Hur ska arvet fördelas? Vad händer om jag dör? Vi har följande släkt som kan vara relevanta för arvet. Dessa är då C, som är vår gemensamma son, R är också vår gemensamma son. Sedan har vi H som är min makes son från ett tidigare förhållande. Tack för svar.Hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De två som kommer bli aktuella att ärva efter dig är era gemensamma söner.

Om du skulle gå bort skulle det för ske en bodelning mellan ditt dödsbo och din man, men hela din kvarlåtenskap kommer din man få fri förfoganderätt över tills dess att han går bort. Efter att han går bort kommer man att räkna ut det hela efter kvoter i stort sett - om vi säger att vid tiden för din bortgång så bestod 1/3 av hans egendomar (arvet från dig + hans egendom) av arvet från dig så skulle 1/3 av hans tillgångar, vid hans död, tillfalla dina söner R och C. Resten, 2/3, kommer att delas jämnt mellan R, C och H. Låt säga att viss egendom, som tillhörde dig, har ett speciellt värde för R- då har han möjlighet att få "förtur" till denna som arv.

Reglerna kring detta finner du i Ärvdabalkens tredje kapitel, vilket du hittar här.

Hoppas det besvarade din fråga!

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare