Ärvern barnen allt?

Hej

Min pappa har gått bort och det finns 4 barn efter honom. Det finns inget testamente så min fråga är

om någon annan än barnen ärver honom. Till exempel syskon till pappa.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om det inte finns något testamente, ärver bröstarvingarna (din pappas barn) allt dvs. din pappas barn kommer att ärva allt. Detta framgår av 2:1 ärvdabalken. Det kan däremot bli lite mer komplicerat om det bl.a. finns särkullbarn. Jag kommer nu kortfattat beskriva arvsordningen.

Arvsordningen

Arvsordningen kan beskrivas följande. I första hand ärver bröstarvingarna (barn till den som har dött) och de ärver allt (2:1 ärvdabalken). Om en bröstarvinge har dött och hen har barn, träder de barnen in henoms ställe (2:1 st. 2 ärvdabalken). Det är först när det inte finns några bröstarvingar (och inte några barn till dessa, dvs. barnbarn) som exempelvis föräldrar, syskon eller mor- och farföräldrar kan ta av arvet (2:2 och 2:3 ärvdabalken).

Om din pappa var gift med din mamma och de är föräldrar även till dina syskon (biologiska eller är adoptivförälder), kommer arvet att tillfalla din mamma. Arvet tillfaller er när väl båda föräldrarna har gått bort. Om det finns ett barn som är ett s.k. särkullbarn, det som kallas styvbarn, har det barnet rätt att direkt ta ut sin andel av arvet (3:1 och 9 ärvdabalken).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor!

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare