Ärver tidigare gifta sambor varandra?

Hej!

Om 2 personer som tidigare varit gifta & nu är skilda, nu bor ihop som sambos: Gäller arvsrätten av sambon vid ett dödsfall eller har det ingen betydelse om sambon även varit äkta make sedan tidigare? Inget testamente har skrivits. Frågan är alltså om arvsrätten blir annorlunda när sambosarna varit gifta sedan tidigare vid ett eventuellt dödsfall eller ej. Funderingen uppstår då det finns ett flertalet andra lagar där samboskap likställes med giftemål rent juridiskt om samboparet sedan tidigare uppburit äkta-makar titel till varandra.

Tack på förhand,

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

I Sverige gäller att sambor inte ärver varandra. Det spelar ingen roll om ni tidigare varit gifta. När ni skiljer er så upphör arvsrätten som gäller mellan makar.

När samboförhållandet upphör på grund av dödsfall av den ena sambon kan den efterlevande sambon begära att samboegendomen fördelas genom bodelning (8 § sambolagen). Den efterlevande sambon har dessutom enligt den så kallade lilla prisbasbeloppsregeln rätt till att, vid en bodelning, få ut så mycket som två gånger prisbasbeloppet (18 § andra stycket sambolagen).

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare