Ärver särkullbarn?

om jag dör och min thailändska fru avlider före mig ärver hennes barn från annat äktenskap mig i thailand eller är det mina barn i Sverige som ärver mig

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar utgår jag från att det är svensk och inte thailändsk rätt som kommer att tillämpas på ert äktenskap.

Hur fördelas arvet enligt svensk rätt?

Svensk rätt utgår från arvsklasser. Arvsklasser reglerar i vilken ordning en avliden persons arv fördelas. Den första arvsklassen är biologiska barn (2 kap. 1 § ÄB).

Era barn som inte är gemensamma kallas för särkullbarn. Särkullbarn ärver endast sin biologiska förälder, om det inte finns något testamente. Det innebär att din frus barn endast tar del av hennes arv och dina barn enbart ärver dig.

Ifall att du och din fru har gemensamma barn har du rätt att ärva före era barn (3 kap. 1 § ÄB). Era gemensamma barn ärver först efter att du går bort. Det här gäller dock inte i förhållande till särkullbarn. Ifall att ni inte skrivit ett testamente har särkullbarn alltid rätt att få ut sitt arv direkt.

Ett särkullbarn kan dock göra ett arvsavstående till förmån för efterlevande make (3 kap. 9 § ÄB). Det innebär att särkullbarnet tar del av sitt arv först efter att den efterlevande maken avlider. Det medför inte en rätt att ärva den efterlevande maken, utan endast den biologiska föräldern.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare