Ärver mitt särkullbarn efter min make om min make inte har andra barn?

Jag och min make har 1 gemensamt barn och jag har även 1 barn sen tidigare. Vad händer om jag, min make och vårt gemensamma barn dör samtidigt i en olycka? Är mitt barn sedan tidigare automatiskt ensam arvinge till allt eller blir min makes syskon inblandade?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Särkullbarn ärver inte förälderns nya partner

När någon avlider ska i första hand arvlåtarens bröstarvingar ärva den personen (2 kap. 1 § ärvdabalken). Med bröstarvingar avses arvlåtarens egna barn, och en makes barn är därför inte berättigad till arv enligt den legala arvsordningen. Det innebär att ditt barn inte ärver något från din make, utan endast från dig.

Om en arvlåtare inte har egna barn, ärver arvlåtarens syskon

Om en arvlåtare inte har några barn, tillfaller arvet istället arvtagarna i arvsklass två. Till arvsklass två hör arvlåtarens föräldrar och syskon (2 kap. 2 § ärvdabalken). Det innebär att i den situation du beskriver, och om din make inte har några levande föräldrar, är det din makes syskon som har rätt till arvet efter din make och inte ditt barn.

Ditt barn kommer fortfarande ensamt ärva den kvarlåtenskap just du lämnar efter dig.

Med ett testamente kan förordnas så att ditt barn ärver efter din make

Om ni vill att ditt barn ska ärva efter din make, är det möjligt att förordna om det i ett testamente. Genom testamentet kan din makes syskons arvsrätt testamenteras bort helt samt förordnas att ditt barn ska ärva din make, vid ditt frånfälle.

Sammanfattning

Eftersom ditt barn inte är din makes barn, ärver barnet inget från din make. Det är istället din makes syskon som gör det. Om ni vill att det istället är ditt barn som ska ärva från din make, och stå som ensam arvinge till allt, kan det förordnas genom ett testamente.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare