Ärver mitt halvsyskon från min mamma?

Hej!

Vi har följande scenario: Vi är fem helsyskon och vår far har precis gått bort(vår mor dog för två år sedan). Vi har nu efter hans död fått veta genom skattemyndigheten att vi har en syster som vår far fått utanför äktenskapet. Vad gäller nu när arvet på 1 miljon kronor skall fördelas, vad har vår tidigare okända syster rätt till? Vår far ärvde vår mors alla tillgångar efter hennes död. Vad gäller för fördelningen i detta fall? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid fördelning av arv är det Ärvdabalken som blir tillgänglig. Du och dina syskon (inklusive din okända syster) är din fars bröstarvingar. Ni som är bröstarvingar ska dela lika på arvet från din far (1 kap. 1 § Ärvabalken). Arvet från din mor ska dock bara ni som är hennes barn dela på. Ditt okända syskon kommer alltså inte ärva från din mamma (3 kap. 2 § Ärvdabalken).

Hälften av din pappas tillgångar kommer anses komma från din mamma. Det ska alltså ni 5 helsyskon dela på. Alltså: 1.000.000 / 2 = 500.000

500.000 / 5 = 100.000

Ni får alltså 100.000 kronor var.

Resterande hälft ska ni 6 syskon dela på.

Alltså 500.000 / 6 = Ungefär 83.000

Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare