Ärver mina barn eller min sambo min egna bostad om jag går bort?

Jag är sambo i ett hus som jag hade ägt i 7 år när min sambo flyttade in.

Vem ärver det om jag dör, mina vuxna barn eller min sambo?

Med vänlig hälsning

Birgitta

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är huset samboegendom?

Jag utgår från att du inte har skrivit något testamente. Eftersom ni är sambos så är sambolagen tillämplig, 1 § sambolagen. Sambors gemensamma bostad utgör samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning, 3 § sambolagen. Eftersom du har ägt huset i sju år innan sambon flyttade in är ditt hus alltså inte samboegendom eftersom du inte förvärvat det för att ni skulle bo där tillsammans. Då det inte utgör samboegendom ska det inte heller ingå i en bodelning eftersom det bara är samboegendom som fördelas i en bodelning, 8 § sambolagen.

Vem ärver?

Eftersom sambos inte ärver varandra så kommer det därför vara dina barn som ärver huset om du går bort. Det finns en möjlighet att din sambo kan överta huset men om ni inte har eller har haft barn tillsammans krävs dock synnerliga skäl för att ett övertagande ska vara möjligt, 22 § första stycket sambolagen. Ett sådant skäl kan vara om sambon inte har någon möjlighet att få någon annan bostad.

Om du inte skrivit något testamente är det alltså dina barn som ärver huset. Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Emil BengtssonRådgivare