Ärver min sambo mina skulder?

Hej!

Jag har blivit sambo igen. Jag har en skuld med mig sedan en tidigare försäljning av hus som gick med förlust. Skulden är ca 180 000 kr. Kan jag på något sätt ordna så att min nye sambo inte ärver min skuld om vi gifter oss om jag dör innan honom?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En grundregel vid dödsfall och arv är att man aldrig ärver någon annans skulder. Det som först ska göras efter att någon har gått bort är en bouppteckning, det vill säga en förteckning över den avlidnes tillgångar och skulder som sedan ska ges in till skatteverket för registrering. Bouppteckningen utgör en legitimationshandling och visar vilka som har rätt att handla i dödsboets räkning. Bouppteckningen ska göras tre månader efter dödsfallet och med två borättsförättare. Bouppteckningen visar således den avlidens tillgångar och skulder. Skulderna dras av från den avlidens tillgångar och således ärvs inte skulder. Om det finns tillgångar kvar efter att skulderna har betalats, fördelas dessa tillgångar genom bodelning och arv.

Bodelning är en privat förrättning mellan en eventuell efterlevande make och den avlidens makes arvs och universella testamentetagre. Via bodelningen erhåller den efterlevandemaken sin andel av på grund av giftorätt. Bröstarvingar (den avlidens barn) ärver lika lott. Observera att sambor inte ärver varandra, vilket i ditt fall innebär att du och din sambo måste gifta er för att ni ska kunna ärva varandra. Vidare ärver inte sambor varandras skulder heller, med hänvisning till att man aldrig ärver någon annans skulder, som tidigare nämnt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja TryggRådgivare