Ärver min frus egna barn (särkullbarn) efter mig?

Hej.

Jag är gift med en kvinna som har en dotter från ett tidigare förhållande.

Vi har även en gemensam dotter född senare.

Om jag skulle råka avlida, anses då min frus tidigare barn som särkullbarn med rätt till arv efter mig?

Vi har inget testamente skrivet ännu och jag önskar att min egen dotter blir arvtagerska.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Arvsordning enligt Ärvdabalken
Din frus tidigare barn är din frus särkullbarn. Om du avlider har särkullbarnet ingen arvsrätt efter dig. Utgångspunkten är att ditt barn ärver allt efter dig men eftersom det är din och din frus gemensamma barn kommer din fru att ärva med förtur. Det din dotter skulle fått efter dig får hon istället i s.k. efterarv när din fru går bort. Återigen ärver särkullbarnet ingenting efter dig.

Testamente
Om du önskar att din dotter ärver direkt och inte din fru kan du testamentera all din egendom till din dotter. Hon kommer då att ärva allt direkt efter din död, förutsatt att din fru kommer upp i 4 x prisbasbeloppet (179 200 kr) efter bodelningen som sker till följd av din död. I annat fall har din fru rätt att få så mycket som saknas ur din kvarlåtenskap. Den del som din fru i sådana fall ärver (som din dotter egentligen skulle fått) får hon sedan i efterarv när din fru går bort. Detta framgår av 3 kap. 1 § och 3 kap. 2 § Ärvdabalken.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare