Ärver man förälder trots ingen kontakt?

Hej,

Jag 35 år och har aldrig haft kontakt med min pappa, när jag kom till världen så levde han redan med en familj och mamma fick vårdnaden för mig! Jag vet väldigt lite men att han har fru och dom har tre barn och att hans familj inte vet om att jag finns! Jag undrar vad jag har för rättigheter som arvtagare? och om dom får reda på att jag är hans dotter först vid hans bortgång?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Bröstarvingar har alltid rätt att ärva sina föräldrar. Du kommer alltså ärva din pappa även om du inte haft kontakt med honom och även om hans familj får reda på att du finns först när han dör. Din far kan dock ha upprättat ett testamente och begränsat din arvsrätt, men du har ändå alltid rätt att utfå din laglott.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare