Ärver man sin farmors syster?

Hej! Undrar över en sak, min farmors syster gick bort i maj. Hon har inga barn, make eller andra släktingar förutom mig o mina syskon. Kommer vi att ärva efter henne då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar över om du och dina syskon är arvingar till din farmors syster. Vid besvarande av frågan kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Den legala arvsordningen regleras i 2 kapitlet ÄB. I den första arvsklassen finns den avlidnes barn och barnbarn ifall barnet/barnen är avlidet (2 kapitel. 1 § ÄB), såkallade bröstarvingar. I detta fall finns det som du beskriver inga bröstarvingar varför denna klassen inte blir aktuell.

I den andra arvsklassen finns den avlidnes föräldrar och om denna eller dessa ej är vid liv ärver syskon eller halvsyskon (2 kapitel. 2 § ÄB). Är ett syskon avlidet kommer dennes bröstarvingar att ärva. Det innebär alltså din farmors bröstarvingar i detta fallet. Eftersom du och dina syskon är de enda efterlevande släktingarna är det du och dina syskon som är bröstarvingar till din farmor.

Under dessa omständigheter innebär detta att du och dina syskon kommer ärva lika stor del var av sin farmors syster. Detta förutsätter däremot att det inte finns något testamente inblandat.

Hoppas att du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare